EKOSKOLAS 2021-2022 TĒMA: ENERĢIJA
Visām dzīva organisma funkcijām (augšana, kustības, vairošanās u. c.) nepieciešama enerģija. Enerģiju, ko Zeme saņem no Saules, uztver un pārveido dzīvie organismi; no tās veidojušies arī senie dabas resursi, ko uzskata par neatjaunojamiem, – nafta, akmeņogles un kūdra. Šī enerģija nekur nepazūd, tikai pāriet no vienas formas citā. Enerģija darbina daudzas ierīces, ko lietojam ikdienā, tā ļauj apgaismot un sildīt mājokli, palīdz pagatavot ēdienu,pārvietoties no vienas vietas uz otru,sazināties,lietot modernās tehnoloģijas,ražot nepieciešamās preces. Patiesību sakot, cilvēce ir kļuvusi ļoti atkarīga no tehnoloģijām, ko darbina dažādi enerģijas veidi, – tik ļoti atkarīga, ka bez tām ierastā ikdienas dzīve burtiski apstājas.
Ekoskolas mērķi:
- ievērst skolēnu uzmanību dažādu enerģijas ražošanas veidu saistībai ar vides problēmām.
- Samazināt nelietderīgu enerģijas patēriņu skolā ar vienkāršiem enerģijas taupīšanas pasākumiem bez lielām izmaksām.
- Parādīt skolēniem saistību starp enerģijas un finanšu taupīšanu.
- Apsvērt alternatīvu enerģijas avotu izmantošanu, kur tas iespējams.
Mācību mērķi
Skolēni var:
- uzzināt par atjaunojamiem un neatjaunojamiem dabas resursiem;
- uzzināt par enerģijas iegūšanu, pārveidošanu un taupīšanu;
- savākt, apstrādāt un pasniegt datus dažādās formās, izmantojot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas;
- izteikt priekšlikumus efektīvai enerģijas izmantošanai skolā;
- uzstāties ar referātiem u. c. priekšlasījumiem par enerģijas patēriņa samazināšanas iespējām dažādu auditoriju priekšā;
- sadarboties kopīga mērķa realizēšanai.
Izglītības iestādes mērķi Ekoskolas ietvaros:
- Izglītot bērnus, vecākus, darbiniekus mācību gada garumā par vienu no enerģijas veidiem elektrību – tās veidiem, resursiem, iespējām taupīt:
1.1. Sadarbībā ar vecākiem noskaidrot 3 visbiežāk izmantojamās elektroierīces mājās – izstrādāt priekšlikumus elektrības taupīšanai, sadarbībā ar pedagogiem.
1.2. Bērniem būs lielāks, plašāks priekšstats par elektrības veidiem, taupīšanas iespējām, visas grupas 100% būs veikušas izglītojošās aktivitātes par šo tēmu, atbilstoši bērnu vecumam.
1.3. Darbinieku rīcība iestādē un mājās būs atbildīgāka, izpratnē balstīta.
- Panākt, lai darbinieki regulārāk rūpīgi izslēdz nevajadzīgās elektroierīces:
2.1. Bērni būs skolotāji saviem pedagogiem, sagatavojot aicinājumus un uzraugot, lai gaismas tiek izslēgtas katru reizi, izejot vai ienākot iestādē, iesaistīsies “Mārīšu”, “Kamenīšu”, “Bitīšu” un “Spārīšu” grupas.
- Celt darbinieku izpratni par energoefektivitātes monitoringu, tā rezultātiem ar mērķi celt katra atbildības līmeni:
3.1. Darbinieki būs motivētāki un ar lielāku izpratni par komforta temperatūru, nekavējoties reaģēs, ja nepieciešamas izmaiņas telpas temperatūrā, Ekopadome 100% izpratīs situāciju iestādē un skaidros to kolēģiem
3.2. Iestādē nebūs aizmirsta neizslēgta apgaismojuma 99 procentos gadījumu.
Septembris
Eko padomes sanāksme.
Vides novērtējuma veikšana.
Bērnu ekopadomes izveide. Aktīvi iesaistās divas sagatavošanas grupas bērni. Pandēmijas dēļ izpaliek kopīgas tikšanās, bet uzdevumus uzticējām veikt visiem ekopadomes bērniem.
Vides novērtējuma analīze un rezultāts. Ekopadoems locekļi, ja nepieciešams iebilst vai papildina vides novērtējuma kopsavilkumu. Kopīgi veidojas Rīcības plāns.
2021./22.m.g.tēma – Enerģija.
Oktobris
Vides Kodeksa izveide No vairākiem iesniegtajiem kodeksa variantiem, tiek nobalsots visvairāk par:"Esi prātīgs, taupi enerģiju - tā ir vērtība!"
Iepazīstināšana ar gada tēmu un rīcības plānu. Mazajā ekosapulcē pedagogi kopīgi izrunā visas rīcības plāna daļas un saliek tās pa mēnešiem.
Mācību ekskursija pie saules baterijām. Sagatavošanas grupa iepazīst saules baterijas. Pedagogs izstāsta bērniem saprotamiem vārdiem, ka no šīm baterijām rodas elektrība. Bērni pamana, ka baterijas ir izvietotas arī uz bērnudārza jumta. Foto pievienojam ekodēlim.
Aptauja bērniem - Kas ir enerģija? Kur rodas enerģija? Bērnu ekopadome apkopotās atbildes vizualizē. Atbildes ir ļoti dažādas un liek mazliet izmainīt ekoskolas rīcības plānu, nepazaudējot galvenos mērķus un uzdevumus.
Gatavojām atgādnes par Elektroenerģijas taupīšanu. Iestādē pie katra elektrības slēdža ir atgādne. Bērnu ekopadomes dalībnieki uzmana, lai nekur nepazustu atgādnes, ja pazūd, tad pieliek jaunu.
Novembris
Aptaujas vecākiem par enerģijas lietošanas paradumiem ģimenē izstrādāšana, izplatīšana, rezultātu apkopojums.
Pārgājiens uz Apkures māju. Bērni iepazina Apkures māju. Bija iespēja ieiet arī iekšā un pētīt kā notiek. Pārsteidz fakts, ka visu dara robots un iekštelpas Apkures mājā bija ļoti vēsas. Uzzinājām, kā iegūst siltuma enerģiju un kā to aprēķina.
Rīcības dienas. Uz ielas satiktie cilvēki bija ļoti atsaucīgi un ar lielu interesi uzklausīja bērnu ieteikumus taupīt enerģiju. Uzslavas no satiktajiem par laba darba veikšanu un novēlējumi - turpināt tikpat aktīvi darboties tālāk!
Decembris
Pētījums:"Elektroierīces manā ģimenē" Noskaidrotas elektroierīces, kuras izmanto visbiežāk - Leduskapis, mobilais telefons, veļasmašīna, TV un tējkanna.
Akcija darbiniekiem - Izslēdz gaismu, ja nav nepieciešama! Elektroierīces un gaismas ir 95% izslēgtas, ja nav nepieciešamība lietot.
Lukturīšu diena iestādē. Interesanta diena, izskaidroti bateriju lietošanas noteikumi un bateriju ietekme uz vidi. Atzinība no vecākiem un pedagogiem par aizraujošu un bērniem interesantu dienu.
Siltuma taupīšana iestādē brīvdienās. Bērni uzzināja, ka siltumu var regulēt un ietaupīt.
Janvāris
Elektrodrošības nodarbība 5- 6 gadīgajiem. Bērni aiznesa informāciju uz māju. Katrā mājā ir brīdinājuma zīmes pie kontaktligzdas.
Izstrādāt ieteikumus enerģijas taupīšanai. Apkopojot rezultātus ieguvām ieteikumus, kurus atspoguļojām enerģijas bukletā.
Akcija iestādē - Izmanto abas papīra puses - taupi enerģiju! Tika ietaupīts vairāk papīrs, pievērsta darbinieku uzmanība uz resursu taupīšanu, lai gan arī līdz šim iestādē papīra resursi tiek lietoti saprātīgi.
Februāris
Silto džemperu diena. Secinājums, nedēļu pavadījām Silto džemperu dienās - lielāks iespaids uz apkārtējo sabiedrību bija vienas dienas akcijai, taču siltuma enerģija tika ietaupīta vairāk nedēļas akcijā.
Izveidot bukletu par enerģijas taupīšanu. Bērni ieguvuši vairāk zināšanas par elektrību - īpaši par tās taupīšanu 5 visvairāk izmantojamiem sadzīves priekšmetiem. Tie apkopoti bukletā ar bērnu zīmējumiem.
Marts
Pasaules ūdens diena - eksperimentu diena. Bērnu zināšanas par ūdeni un veidu kā iegūst enerģiju no tā. Foto galerija instagram un facebook “storijā”. Galerijās.
Āra nodarbība - eksperiments ar vēja enerģiju! Pozitīva atgriezeniskā saite no vecākiem un bērniem. Bērni informāciju par interesanto nodarbību aiznes uz māju un tālāk izglīto vecākus.
Zīmējumu konkurs - Enerģija. Rezultātā ieguvām dažādus zīmējumus ar HES, vēja ģeneratoriem, saulesbaterijām, apkuri. Pietrūka tikai biogāzes. Laba sadarbība ar bērnu vecākiem.
Aprīlis
Mācību ekskursija uz maziem HES, vēja ģeneratoriem, saules baterijām - sadarbībā ar vecākiem. Ieguvām dažādu HES foto, kuros paviesojās bērni. Bērni par savu ekskursiju pastāstīja citiem grupas biedriem un pedagogiem. Atspoguļojām foto savos sociālajos tīklos.
Bojāto elektroierīču nodošana. Veicot iestādes elektroierīču apkopojumu, šogad iestādē nav bojātu elektroierīču.
Ko Tu zini par enerģiju? - krustvārdu mīklu gatavošana. Tapa 10 krustvārdu mīklas, kuras izmantojām Ekoskolas gada noslēguma pasākumā.
Maijs
Āra nodarbības - saules enerģija. Bērnu zināšanas par saules enerģiju, prasme pateikt, kur atrodas tuvākās saules baterijas(iestādei uz jumta).
Āra nodarbība - Ekoskolas gada noslēgums. Vecāku pārsteigums, cik zinoši ir viņu bērni enerģijas jomā. Pasākums izdevies 100%. Bērni droši prot atbildēt uz vecāku jautājumiem par enerģiju. Atrisinātas visas krustvārdu mīklas.
Aktivitātes ārpus gada tēmas –
Atkritumi - ZAAO "Dārgumu medības" - zeķes dzīve pazemē."(Kamenīšu grupā)(Ieguvām 3vietu konkursā). "Dabai labu darīt" - makulatūras un PET pudeļu vākšana un nodošana otrreizējai pārstradei. Dalība Cūkmena programmā, iesniegts saraksts Lielajai talkai ar atkritumu atrašanās vietām pašvaldībai.
Bioloģiskā daudzveidība - kukaiņu mājas labiekārtošana, otras komposta kaudzes izveide. Eksperiments ar neskartās dabas stūri - mazu daļu rudenī nopļāvām, lai pavasarī vērotu,kā atšķiras regulāri pļauta zālīte no tādas , kas vairākus gadus netika pļauta. Uzcelta mini siltumnīca, izvietotas kukaiņu atpazīšanas kartītes neskartajā dabas stūrītī.
Mežs - iesētas priedes no Skābekļa pakas (dāvana Cūkmena programmā no Latvijas Valsts Mežiem).
Ūdens- Atrisināta notekūdeņu problēma, salabotas trubas zem zemes, ierīkots "mākoņūdens" lietusūdeņu savākšanas trauks.
Skolas vide un apkārtne - gandrīz pabeigts apkārtnes projekts ar bērnu laukumu labiekārtošanu un apstādījumu veidošanu.
Transports - rīkotas transporta diens, lai gan šogad pavasarī laikapstākļi veicināja auto izmantošanu biežāk, kā pagājušajā gadā.
Vide un veselīgs dzīvesveids - dažādi pārgājieni rudenī un pavasarī. Sporta dienu pasākumi.
Klimats - dažādas vides dienas akcijas, kurās centāmies iesaistīties.
Paldies visiem, kuri palīdzēja īstenot Enerģijas tēmu šajā mācību gadā.
šis mācību gads bijā kā izaicinājums. Ekoskolas tēma diezgan sarežģīta bērnudārzam, bet interesanta. Izdarījām visu ko vien varējām iedomāties, kā šo tēmu realizēt jēgpilni. Priecēja bērnu zināšanas enerģijas jomā mācību gada beigās. Neiztikām arī bez kurioziem.
Īpaši paldies vecākiem, kas atbalstīja visas aktivitātes un centās tās turpināt arī ikdienā.
Nākamajā mācību gadā ceru uz lielāku tikšanos klātienē.
-Saulainu vasaru vēlot - ekoskolas koordinatore Ivita.
EKOSKOLAS 2020-2021 TĒMA: TRANSPORTS
Transports un ar to saistītās problēmas pirmsskolas audzēkņus ietekmē tieši – tas ir ne tikai attālums līdz iestādei, bet arī drošība uz ceļiem, transportlīdzekļu izmantošanas ietekme uz veselību. Veicot vides novērtējumu septembrī sapratām , ka šogad mēs PII “Vārpiņa” padziļināti pievērsīsim uzmanību Transporta jautājumiem.
EKOSKOLAS MĒRĶI
- Izpētīt skolas pārstāvju pārvietošanās paradumus un veicināt videi draudzīgu transporta veidu izmantošanu.
- Padziļināt izpratni par transporta ietekmi uz vidi, cilvēku veselību un drošību.
- Sadarbībā ar pašvaldību panākt, ka ceļš uz skolu ir drošs un pielāgots, lai pārvietotos kājām un ar velosipēdu.
- Popularizēt riteņbraukšanu un iešanu kājām kā videi un veselībai draudzīgu pārvietošanos apkārtējā sabiedrībā.
- Samazināt degvielas patēriņu un izmaksas skolu ekskursijās, dodoties vairāk pārgājienos un velobraucienos, ja iespējams, izmantojot vilcienu un citus sabiedriskā transporta veidus.
MĀCĪBU MĒRĶI - SKOLĒNI VAR:
- Novērtēt satiksmes ietekmi uz vidi un cilvēka dzīves kvalitāti;
- Izteikt priekšlikumus vides un satiksmes drošības uzlabošanai;
- Izmantot, izskaidrot un zīmēt kartes;
- Sarunāties ar dažādām auditorijām par transporta jautājumiem;
- Pētīt dažādu transporta veidu radīto piesārņojumu, veikt salīdzinājumus. Izpētīt piesārņojuma ietekmi uz veselību, klimata pārmaiņām.
(Protams - visus šos mērķus un uzdevumus pielāgojam bērnu vecumposmam.)
SEPTEMBRIS
- ĀRA NODARBĪBAS SPORTĀ - Sporta nodarbības notiek transporta laukumā - Tiek apgūtas prasmes braukt ar videi draudzīgiem transporta līdzekļiem, kur var apgūt satiksmes noteikumus, drošu braukšanu.
- Izdevās radīt bērnos radīt interesi par videi draudzīgiem pārvietošanās līdzekļiem. Daži bērni pirmoreiz patstāvīgi iemācījās braukt ar velosipēdu. Apguvām prasmi droši apdzīt citus. Turpināsim apgūt Ceļu satiksmes noteikumus.
- TĒVU DIENA - Aktivitātes paredzētas vecāku un bērnu kopīgai sportošanai pie dabas, veicinot videi draudzīgu izklaidi. Padziļināt izpratni par transporta ietekmi uz vidi, cilvēku veselību un drošību.
- Sasniegtajos rezultātos ieguvām vecāku ierašanos uz pasākuma vietu ar kājām. Atklājām dažādus veidus kā sportot izmantojot elementāras ikdienas lietas un vidē atrodamo. Pasākums notika nedēļas garumā.
- MEŽA DIENAS - Sadarbojoties ar Rūjienas Jauniešu centru pilsētas parkā iestādīt vairākus jaunus kokus. Padziļināt izpratni par transporta ietekmi uz vidi.
- Sasniegtais rezultāts – bērni iestādīja jaunus kokus, kas palīdz samazināt transporta ietekmi uz vidi.
OKTOBRIS
- PUTRAS NEDĒĻA- Laiks 12. - 16.oktobris, apvienojām Starptautisko Putras dienu un Pasaules pārtikas dienu nedēļas garumā. Izvēlējāmies vietējos pārtikas ražotājus, lai mūsu putrai ceļš līdz katlam būtu bijis īsāks. Turpinājām veidot izpratni par transporta ietekmi uz vidi, cilvēku veselību un drošību.
- Izmantoti tikai Latvijā radīti produkti, samazināts pārtikas ceļš līdz katlam. Bērni labprāt izēda savu putras bļodu svaigā gaisā. Viena nedēļa, kurā ne tikai apguvām pārtikas ceļu, bet arī samazinājām pārtikas atkritumus un nostiprinājām veselīgu dzīvesveidu. Uzzīmējām plakātus ar mīļākajām putrām.
- MOVE WEEK – pārgājiens. Pievēršam apkārtējās sabiedrības uzmanību ar dažādiem pārgājieniem, kuros krājam noietos km. Mazus gabalus rosinot iet kājām.
- Dažādi pārgājieni, dažādi galamērķi. Kopā noieti 43,51km. Izaicināti vecāki un citi sabiedrības locekļi. Ievietoti dažādi video @varpinaekoskola instagram lapā un Facebook. Laikrakstā «Liesma» publicēta informācija par pārgājieniem, kas daļēji bija apvienoti ar Rīcības dienām.
NOVEMBRIS
- RĪCĪBAS NEDĒĻA– Labie darbi planētai! Izaicinām sociālos tīklos vecākus, apkārtējo sabiedrību un pašvaldību uz darbu doties kājām. Paši dodoties pastaigās un vācot km skaitu sacenšamies ar pieaugušajiem. Pa ceļam vācam atrastos atkritumus.
- Atsaucība bija pārsteidzoša – ļoti daudz vecāku piedalījās un sūtīja mums info par veiktajiem km kājām. Pārgājienos nogājām no 1km līdz pat gandrīz 9 km garus pārgājienus. Pa ceļam savācām nomestos atkritumus – pārsteidza, ka daudzviet nebija ko lasīt, bet bija divi maršruti, kuros bija daudz.
- MĀRTIŅDIENA - pasākumos izmantojam vietējos našķus - tie kas auguši vietējā dārzā un nav mērojuši tālu ceļu.
- Svētkos cienājāmies ar vietējiem našķiem – avenēm, upenēm, dzērvenēm, burkāniem, āboliem, ķirbjiem, bumbieriem u.c. Bērniem tika pastāstīts arī par to cik nozīmīgi ir izvēlēties vietējo pārtiku, kas samazina transporta plūsmu.
- DIENA BEZ AUTO! 17.novembrī uz bērnu dārzu dodamies ar kājām - iespēju robežās. Popularizēt riteņbraukšanu un iešanu kājām kā videi un veselībai draudzīgu pārvietošanos apkārtējā sabiedrībā.
- Sasniegtais rezultāts – akcijā piedalījās daudz vecāki ar bērniem un arī darbinieki. Bērnu ekopadomes pārstāvji zīmēja plakātu. Tika sūtīti foto un video, kurus atspoguļojām savā instagram profila «storijā» un Facebook profilā. Atļaujas saskaņotas ar vecākiem.
- EKSKURSIJA UZ UGUNSDZĒSĒJU DEPO -Viena grupa dodas iepazīt Ugunsdzēsēju darbu un transportu, tad gūtās atziņas prezentē uz Eko dēļa un Soc.tīkos. citiem bērniem un darbiniekiem.
- «Ezīšu» grupas bērni nostiprināja prasmi sarunāties ar dažādām auditorijām par transporta jautājumiem. Noskaidroja kā izskatās ugunsdzēsēju transports, cik bieži tas tiek izmantots, cik uzmanīgiem jābūt uz ceļa, ja brauc ugunsdzēsēju auto.
- ĀRA NODARBĪBA - grupu pedagogi izdomā mērķi un uzdevumus nodarbībai, kas būtu saistīta ar transporta tēmu un dodas tos realizēt ārā.
- Katra grupa, atbilstoši bērnu vecumam un interesei, dodas laukā un realizē nodarbību par transporta ietekmi uz vidi, cilvēku veselību un drošību. Pastaigu laikā ārpus iestādes teritorijas pēta vai ceļš uz skolu ir drošs un pielāgots, lai pārvietotos kājām un ar velosipēdu. Popularizē iešanu ar kājām.
DECEMBRIS
- ANKETĒŠANA VECĀKIEM PAR TRANSPORTA IZMANTOŠANU IKDIENĀ - Noskaidrot vecāku ikdienas ieradumus transporta jomā.
- Endurio platformā vecāki aizpilda īsu anketu. Rezultātā secinām, ka esam aktīvi veselīgā un videi draudzīgā dzīvesveida piekritēji. Pēc anketēšanas radās arī ieteikumi pašvaldībai, par apkārtējās vides uzlabojumiem, lai droši varētu nokļūt uz bērnu dārzu ar velosipēdu vai kājām. Guvām apstiprinājumu savām plānotajām transporta aktivitātēm.
- VALSTS POLICIJAS ORGANIZĒTS ZĪMĒJUMU KONKURS “Esmu redzams – esmu drošs”. Bērniem zīmē zīmējumus un tos visa grupa kopā nosūta. Grupās pārrunā drošības noteikumus uz ceļa. Iespēja salocīt policijas transportu no papīra.
- Rezultātā pateicība un balvas no Valsts policijas. Prieks par salocītajiem policijas transporta līdzekļiem. Locīšanā iesaistījās gan bērni, gan vecāki. Katra grupa pārrunāja drošību uz ceļu ziemā, tumšā laikā.
JANVĀRIS
- Sadarbība ar vecākiem – Transporta grāmatiņas. Vecāki kopā ar bērniem meklē dažādu transporta līdzekļu attēlus un pagatavo vienu lappusi no transporta grāmatas. Grupā pedagogi saliek kopā grāmatu un pārrunas ar bērniem par videi draudzīgu transportu.
- Rezultātā katrā grupā ir transporta grāmata, ko izmantojam transporta veidu apguvei un pētniecībai.
- Enciklopēdiju nedēļa – Lielās grupas meklē transporta līdzeķlus, pētot enciklopēdijas un dažādas grāmatas.
- Rezultātā top pašiem savas transporta grāmatas. Arī mazā grupa nolēma piedalīties.
- Āra nodarbība – katra grupa izdomā nodarbību par transporta tēmu un realizē to ārā.
- Rezultātā - grupas devās ārā un meklēja videi draudzīgos transporta līdzekļus ziemā – slēpes, ragavas, slidas u.c.
FEBRUĀRIS
- Akcija «Izslēdz motoru!» Bērni zīmē plakātus, lai vecāki neatstāj ieslēgtus motorus, kamēr bērnus ieved bērnudārzā. Iestājamies par CO2 samazinājumu.
- Rezultātā akcijas laikā no vidēji 17 auto, rūcošo auto skaits samazinājās līdz 6 auto.
MARTS
- Tikšanās ar policiju lielajām grupām. Iepazīstamies ar policijas darbu, drošības jautājumi. Ceļa satiksmes noteikumi. Policijas transports.
- Rezultātā – bērni iepazīnās ar CSN. Noskaidroja visus interesējošos jautājumus par policijas darbu un transporta līdzekļiem. Dāvanā saņēma krāsojamās grāmatas un atstarojošās vestes
- Tikšanās ar VUGD. Iepazīties ar VUGD darbu, drošības noteikumiem, transportu.
- Rezultātā bērni uzzināja daudz jauna par VUGD ikdienu un transportu. Dāvanā saņēma grāmatas saistībā ar ugunsdzēsējiem, kuras krāsojot iepazinās padziļināti ar VUGD darbu un transportu.
- Transportu medības! Izmantojot grupās esošās Transporta grāmatiņas , dodamies ielās skaitīt grāmatiņās esošos transporta līdzekļus.
- Rezultātā – bērni secināja, ka ziemas transporta līdzekļi uz ielām ir palikuši maz, to vietā ir nākuši citi, piemēram, velosipēdi. Gaisa balonus vispār neizdevās atrast un tikai 2 lidmašīnas redzēja. Pārējie transporta līdzekļi bija daudz.
APRĪLIS
- Radošā izstāde "Mans nākotnes auto!"
- Rezultāts – izstāde iestādes gaitenī. Dažādi transporta līdzekļi gan izmēros, gan veidos. Vairāk foto galeriju sadaļā.
- Akcija “Varu arī ar kājām!”. Bērni un darbinieki cenšasuz iestādi ierasties ar kājām vai velosipēdu.
- Rezultāts – varējām novērtēt kura grupa visvairāk pārvietojas videi draudzīgi. Akcijas laikā sapratām, ka daudziem nemaz nav iespēja uz iestādi doties ar kājām vai velosipēdu, jo dzīvesvieta atrodas pārāk tālu no bērnudārza. Rezultāti izvietoti pie ekodēļa.
- Zaļās palodzes – sējam paši savus garšaugus un ziedu stādus puķudobēm, tādejādi samazinot transporta pakalpojumus iestādei.
- Rezultāts - Izaudzēti zaļumi, kas nogaršoti(pārtikas ceļa samazināšana). Puķudobes papildinātas ar dažādiem vietējiem augiem.
- Anketēšana vecākiem par ekoskolas aktivitātēm
- Rezultātā - Anketās var redzēt, ka vecāki seko līdz ekoskolas aktivitātēm, labprāt piedalās.
- Pavasara pārgājiens – popularizēt gājēju maršrutus, nūjošanu, atrašanos ārā.
- Rezultātā - pasākums, kas ieguvis jau tradīcijas statusu iestādes mācību darbā. Devāmies mazā pārgājienā uz stadionu, kurā grupu pedagogi bija izdomājušas dažādas aktivitātes. Ieejas biļete – vides kodekss. Vairāk foto galeriju sadaļā.
MAIJS/JŪNIJS
- Velobrauciens
- Rezultātā Popularizējām velobraukšanu vietējā parkā. Nobraucām 1.7km piedalījās visi iestādes bērni – gan ar velosipēdiem, gan kājām, gan ar nūjām. Vairāk foto galeriju sadaļā.
- Āra nodarbības transporta laukumā. Turpinām apgūt drošas braukšanas noteikumus.
- Rezultātā - Bērni arvien labāk iepazīst ceļa zīmes, zīmējumus uz asfalta. Prot lietot drošības ķiveri.
AKTIVITĀTES ĀRPUS GADA TĒMAS
- Akcija – Iesēj savu m2 (pļavas ziedu sēšana)
- Akcija – Lapsu tūre (nosargāt savvaļas dzīvnieku brīvību, dzīvnieku aizsardzības diena)
- Valsts Policijas zīmējumu konkurss – Esmu redzams, esmu drošs
- Sveču diena – eksperimenti ar ūdeni un dabas materiāliem
- Silto džemperu diena
- Ēdienu svēršana
- Skudras Urdas nodarbība Zoom platformā
- Konkursi un akcijas sadarbībā ar ZAAO
- Pasaules ūdens diena – dažādi eksperimenti ar ūdeni
- Zemes diena – aicinājām dienu pavadīt pie dabas
- Starptautiskā bišu diena – āra nodarbībā pievērsām uzmanību bitēm un to nozīmei dabā
- U.c. vides dienas
Paldies visiem, kas aktīvi atbalstīja idejas, kas aktīvi piedāvāja idejas, kā īstenot Transporta tēmu šajā mācību gadā.
Šajā mācību gadā mācījos procesā, kā pilnveidot Ekoskolas projektu iestādē un kā tajā darboties. Nezinu vai izdevās uz visiem 100%, bet esmu pārliecināta, ka arvien vairāk mēs pievēršamies vides izglītībai ne tikai tāpēc, ka vajag, bet arī tāpēc, ka pašiem patīk.
Īpaši paldies vecākiem, kas atbalstīja visas aktivitātes un centās tās turpināt arī ikdienā.
Nākamajā mācību gadā redzu vēl iespējas, kur varēsim pilnveidot Ekoskolas projektu iestādē.
-Jauku vasaru vēlot - ekoskolas koordinatore Ivita
EKOSKOLAS 2019-2020 TĒMA: VIDE UN APKĀRTNE
SEPTEMBRIS:
KARTUPELIS IZAUG PAGALMĀ

Katri grupai bija savs mazdārziņš, kurā auga dažādu šķirņu kartupeļi. Tos novācām, skaitījām, svērām, vārījām, degustējām. Balsojām par gardāko kartupeļu šķirni - "Magdalēna".
SAMTEŅU SĒKLU NOVĀKŠANA, SAGATAVOŠANA NĀKOŠAJAM GADAM
EKOPADOMES APSPRIEDES. VIDES IZVĒRTĒŠANA, DARBĪBAS PLĀNI
RUDENS ĀRA NODARBĪBAS UN SPĒLES
OKTOBRIS
PUTRAS NEDĒĻA "MAMM, KUR LIELĀ KAROTE?"
MEŽA DIENAS ENDZELES MUIŽĀ

Endzeles muižas taka tika apzaļumota ar dažāda veida ceriņiem. Pēc lielā darba ekskursija pa muižas parku, kur aug valriekstu koks ar bagātīgu riekstu ražu.
DECEMBRIS
ZIEMASSVĒTKU LAIKS - DĀVINĀŠANAS PRIEKS!

Jau 4.gadu iestādē ir šī tradīcija, kur bērni sadarbībā ar vecākiem gatavo dāvanas, lai pārsteigtu Rūjienas iedzīvotājus.
FEBRUĀRIS
PIEDALĪJĀMIES SIA "ZAAO" PET PUDEĻU UN MAKALATŪRAS VĀKŠANAS AKCIJĀ

Paldies visiem, kas iesaistījās. Kopā savācām 21m3 PET pudeles un 600kg makulatūras.
APRĪLIS
"MĀRĪTES" GRUPIŅA PIEDALĪJĀS SIA "ZAAO" AKCIJĀ "CIK ILGĀ LAIKĀ IZAUG TAVI SALĀTI"
IESTĀDES LAUKUMA LABIEKĀRTOŠANA NO KOKA PALETĒM "ĀRA VIRTUVE"
IESTĀDES LAUKUMĀ IZVEIDOTS MĀCĪBU LAUKUMS "NESKARTĀS DABAS VIETA", KURU PAPILDINA KUKAIŅU MĀJA
ESAM IZVEIDOJUŠI MAZDĀRZIŅUS MAISOS
ĀRA IZGLĪTĪBAS DIENA "LAPU DIENA"
EKOSKOLAS 2018-2019 TĒMA: ŪDENS
DAŽĀDI EKSPERIMENTI UN PĒTĪJUMI PAR ŪDENI:
BĒRNU VEIDOTS BUKLETS PAR ŪDENS TĒMU:
EKODĒLIS:
KARTUPELIS IENĀK MŪSU PAGALMĀ:
MŪSU MAZDĀRZIŅŠ SAZAĻOJIS:
PĀRGĀJIENI, EKSPEDĪCIJAS:
ROTAĻAS AR ŪDENI:
SADARBĪBĀ AR VECĀKIEM NONĀKAM PIE KOPĪGA SECINĀJUMA PAR ŪDENS TAUPĪŠANU:
SKANOŠĀ SIENA:
ŪDENS CIKLS:
ZAĻAS PALODZES:
ZIEMASSVĒTKOS IZMATOJAM OTRREIZĒJO PĀRSTRĀDES MATERIĀLU:
DECEMBRĪ BĒRNI EKOSKOLAS IETVAROS IESAISTĀS LABDARĪBAS AKCIJĀS
No 3.-7.decembrim bērnudārzā valdīja liela rosība - darbojās Rūķu darbnīcas, kur tapa dažādas dāvanas. Vecāko grupiņu bērni dāvaniņas gatavoja paši, bet mazākie bērni to darīja kopā ar vecākiem, lai varētu doties iepriecināt ļaudis Rūjienas ielās.
Šī ir kā tradīcija , kas tiek realizēta Eko programmas ietvaros. Labdarības akcijā piedalījās bērni no 9 grupiņām.
14.SEPTEMBRĪ EKOSKOLAS APBALVOŠANAS PASĀKUMĀ TIKSIES AR STRAPTAUTISKAJIEM PARTNERIEM
Piektdien, 14.septembrī, pulksten 10.30 Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zālē notiks ikgadējā Ekoskolu apbalvojumu piešķiršana. Šogad skolas uzrunās un pirmos Zaļos karogus pasniegs pasaules vadošās vides izglītības un ekosertifikācijas organizācijas Foundation for Environmental Education (FEE International) vadītāji no Dānijas.

Kopā 135 Ekoskolas saņems starptautisko Zaļā karoga balvu un vēl 56 – Latvijas Ekoskolas nosaukumu un diplomu. Par aktīvu darbu vides izglītībā un apkārtējās vides aizsardzībā 20 skolas, kuras prestižo Zaļā karoga apbalvojumu saņems pirmo reizi, sveiks FEE International vadītājs Daniels Šafers (Daniel Schaffer) un Starptautiskās Ekoskolu programmas koordinatore Nikola Andreu (Nicole Andreou). Skolas uzrunās arī Vides izglītības fonda pārstāvji un daži Ekoskolu nacionālās žūrijas pārstāvji no Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas, Vides izglītotāju asociācijas, Ekodizaina kompetences centra un UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas. Par pasākuma gaisotni savukārt rūpēsies atraktīvais pasākuma vadītājs Mārtiņš Kozlovskis jeb Kozmens. Apbalvošanas ceremonijas pirmajā daļā skolām būs iespēja iepazīsies arī ar Ekoskolu programmas aktualitātēm šim mācību gadam un plānotajām aktivitātēm UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas rīkotajā Pasaules lielākajā mācību stundā.
Pasākuma otrajā daļā no plkst. 13.00 Ekoskolas tiksies ar organizācijas Foundation for Environmental Education delegātiem no vairāk nekā 60 pasaules valstīm. Vienojoties kopīgās aktivitātēs, Latvijas Ekoskolas un valstu delegāti dalīsies pārdomās par mūsu planētas nākotni un katra ieguldījumu tās ilgtspējīgā attīstībā. Šī tikšanās mērķis ir prezentēt Ekoskolu programmas pārstāvību Latvijā, un vienlaikus tā kalpos arī kā apliecinājums mūsu Ekoskolām par to aktīvā darba un iniciatīvu vērtību globālā kontekstā.
Ekoskolu programma ir viens no visaptverošākajiem un populārākajiem vides izglītības modeļiem pasaulē, kurš Latvijā darbojas jau sešpadsmit gadus. Ekoskolu programmā Latvijā šobrīd darbojas vairāk kā 200 izglītības iestādes (no pirmsskolām līdz pat augstskolām), bet visā pasaulē programmā ir iesaistītas vairāk nekā 51 000 skolu. Programmā tiek aicināta piedalīties ikviena izglītības iestāde, kas gatava savā darbā ilgtermiņā pievērsties vides aizsardzības un ilgtspējīgas attīstības jautājumiem. Vides izglītības fonds skolām nodrošina metodiskos materiālus, sniedz atbalstu un iespēju piedalīties dažādās apmācībās, pieredzes apmaiņas forumos un nacionāla un starptautiska līmeņa projektos. Dalība Ekoskolu programmā ir vērtīgs ieguvums ne tikai skolas kolektīvam, bet arī pašvaldībām, jo līdztekus citiem mērķiem programmā aktīvi tiek veicināta arī sabiedrības līdzdalība apkārtējās vides pārvaldībā.
Informāciju sagatavoja – Ilze Rušmane, ilze.rusmane@videsfonds.lv
Ekoskolu koordinators Latvijā – Daniels Trukšāns, daniels.truksans@videsfonds.lv
Vides izglītības fonds (VIF) ir pasaules vadošās vides izglītības un neatkarīgās tūrisma ekosertifikācijas organizācijas Foundation for Environmental Education (FEE International) pārstāvis. Latvijā VIF nodrošina visu starptautisko FEE programmu - Zilais karogs, Zaļā atslēga, Ekoskolas, Jaunie vides reportieri, Izzini mežu - īstenošanu vai pārraudzību. Jau septīto gadu VIF īsteno arī nacionāla līmeņa vides kampaņu “Mana jūra”, kuras ietvaros katru vasaru notiek zaļā ekspedīcija.
Vides izglītības fonda darbību Latvijā atbalsta Latvijas vides aizsardzības fonds projekta “FEE International programmu īstenošana Latvijā 2018.gadā" ietvaros.
EKOSKOLAS 2017-2018 TĒMA: ATKRITUMI
SEPTEMBRIS
KOKU STĀDĪŠANA
Meža dienu ietvaros piektdien, 20.septembrī, sagatavošanas grupa “Bitītes” pievienojās stādījumu atjaunošanas talkā Ternejas parkā.
Pasākumu atbalsta Meža attīstības fonds un Rūjienas novada pašvaldība.

ĶIRBIS IENĀK PAGALMĀ
Šajā mācību gadā piedalījāmies Rūjienas novada akcijā “Ķirbis ienāk pagalmā”

ĶIRBJU IZSTĀDE

RUDENS – ĀBOLU LAIKS
Kas tie tādi draiskulīši,
Ābeļziedus notraukuši,
Paši, zaros sakāpuši,
Vienā kājā karājas? /Āboli/
Vēlējāmies uzzināt, ko no āboliem var pagatavot. Tāpēc ķērāmies pie darba un izcepām ļoti gardu ābolu kūku un ne tikai…
OKTOBRIS
IZVEIDO KOMPOSTKAUDZI

TIEK IESTĀDĪTAS SĪPOLPUĶES
Kad ķirbju raža novākta, iestādes mazdārziņi ir gatavu atkal savu darbu. Tiek stādītas sīpolpuķes – tulpes un dažādi krokusi.

DABAS NODARBĪBAS
Bērniem piemīt pārsteidzoša spēja pilnībā iegrimt tajā, ko viņi vēro. Mazais labāk izprot notiekošo nevis, klausoties stāstos par dabu, bet gan, saplūstot ar to.
Bērni reti, kad aizmirst pieredzi, ko sniedz tieša saskare ar dabu.

EKODĒĻU IZVEIDOŠANA
Kādu pasauli mēs redzam un kādu mēs to vēlamies redzēt? Pievērst uzmanību atkritumu šķirošanai un otrreizējās pārstrādes nozīmei.

ATKRITUMU ŠĶIROŠANA
NOVEMBRIS
EKSKURSIJA UZ ZAAO EKO LAUKUMU
ZAAO EKO laukumā atkritumu savākšanas sistēmu;
Atkritumu apsaimniekošanā iesaistīto institūciju atbildību;
Šķirošanas iespējām iedzīvotājiem ZAAO darbības reģionā.

CIEMOS SKUDRA URDA
16. oktobrī Rūjienas SPII „Vārpiņa” viesojās Daibes mežā dzimusī Skudra Urda. Viņa tikās ar 5.,6. gadīgajiem bērniem, lai novadītu vides mācību stundu par tēmu „Papīrs”.
Kāpēc tas ir jātaupa? Kas notiek ar mežu? Kā pašiem pagatavot papīru.
DECEMBRIS
PEDAGOGU GATAVOTĀS SPĒLES BĒRNIEM
Ziemassvētki pārsteiguma laiks.
Šī ir tradīcija, kura sagādā svētku sajūtu ne tikai ģimenēm, bet arī mums pašiem, jo varam redzēt, cik lielu prieku tas sniedz gan dāvanu saņēmējiem, gan arī tiem, kas tās gatavojuši.
Pateicamies visiem, kuri gatavoja šo pārsteigumu un bija iesaistīti Ziemassvētku pārsteigumā.

ADVENTES VAINAGA ROTĀJUMI NO PLASTMASAS
Autors: Anita Poga.
JANVĀRIS
“JAUTRĀS PĀRVĒRTĪBAS”
Rotaļlietu pagatavošanai var izmantot izlietotu visa veida iepakojumus. Tieši tāda rotaļlietu izstāde ir tapusi bērnudārzā.
FEBRUĀRIS
BARO PUTNIŅUS
Mēs esam dabas mīļotāji un tie, kuriem vienkārši patīk palīdzēt putniņiem, kad ir auksti un sniega kārta sedz lielāko zemes daļu.

TIEK VĀKTA MAKULATŪRA
ZAAO vides projekta organizētos konkursos! otrreizējo materiālu vākšanas akcijā “Dabai labu darīt” vāca makulatūru. savākts par 46 t makulatūras vairāk un izglābti par 322 kokiem vairāk.

SVEČTURI NO METĀLA
MARTS
ROTĀJUMI NO OTRREIZĒJĀ MATERIĀLA

PLASTMASAS KORĶU SPĒLES

SĒJAM, STĀDAM, AUDZĒJAM, DEGUSTĒJAM
Ierīko uz palodzēm mazos dārziņus, kurā aug veselīgi zaļumi un mazdārziņu karaļi – gurķi. Dažādas puķes, kuras rotās vasarā iestādes laukumu.
APRĪLIS
PĀRGĀJIENS "PRETĪ PAVASARIM"
Pārgājienā “Pretī pavasarim” demonstrējām Eko modes skati:
Tērps no dabas materiāliem, Tērps no papīra, Tērps no metāla, Rotas no stikla, Tērps no plastmasas.
MAIJS
SKAŅU SIENA
Bērniem ir iespēja muzikāli izpausties…